Tokio: druk maar vruchtbaar

november 4, 2007 at 10:20 pm 9 reacties

Ik ben terug uit Tokio. Er zit nog wat jetlag op mijn netvlies, maar ik wil jullie toch even op de hoogte houden…

Tokio: waanzinnige stad, oneindig marktpotentieel, onmeetbare economische mogelijkheden. Alsof ze mijn advies gehoord hadden nog voor ik er was. Ze kennen me er ondertussen en nergens ter wereld word ik zo goed ontvangen. De duurste wijnen gedronken, veel gezien, veel nagedacht.

Je kan veel over de Japanners zeggen, maar het fatsoen waarmee ze hun potentiële zakenpartners in de watten leggen daar kan hier heel wat van geleerd worden. Werkelijk alles werd voor me geregeld, ik hoefde enkel op het vliegtuig te stappen om daar als een marketing messias onthaald te worden.

Toyota: alles verliep heel georganiseerd, snel en gesmeerd – het leek wel een ode aan mijn manier van zakendoen. Wat de inhoud betreft, werd het hen al snel duidelijk dat het er hier straight to the bloody point aan toe ging. Vluchtig wat marketingstrategieën analyseren, corrigeren of eenvoudigweg afkraken. Want ze mogen dan misschien wel een van de meest welvarende economische supermachten aan het komen zijn, op sommige vlakken slaan die knakkers de bal een eind mis. Onnodig te zeggen dat de eerste meeting heel turbulent verliep, evenwel met rendement.

De daaropvolgende meeting lag volledig in het teken van mijn visie en expertise. Het woord was met andere woorden volledig aan mij. Ik had de avond ervoor tot in de nacht een powerpoint in mekaar geflanst met heldere grafieken, cijfers van eerdere projecten, en natuurlijk de duizelingwekkende resultaten die daaruit voortvloeiden, zowel naar concrete omzet als naar marketingperspectieven toe. Het begint een standaard scenario te worden: laptopje openklappen, powerpoint door die beamer, openvallende monden, ongeduldige vragen, en een applausje. Het werd ze meteen duidelijk dat Steven Feys weet van welk hout pijlen te maken als ze de toekomst van hun bedrijf au sérieux nemen.

Daarna werd ik nog uitgenodigd om nog wat van mijn royale accommodatie ginder te genieten met de bijhorende luxueuze spielereitjes, maar daar ben ik niet op ingegaan. Ooit al iemand geld zien verdienen door in een porseleinen Feng Shui kuip te liggen weken? Welaan, meteen vliegtuig naar huis en terug aan het werk. Er wordt teveel op mij gerekend en ik ben niet het type zakenman dat niet bereikbaar is omdat hij als een idioot met kamerjas in een bamboe sauna zit rond te sloffen.

En dan was er Vodafone. Vier jaar na het adopteren van Vodafone door Softbank tonen de cijfers dat de verwachtingen meer dan ingelost zijn. Ik bespaar jullie de economische mambo-jambo die ermee gepaard gaat. Maar laat ons zeggen dat de 15 mliljard dollar die er destijds tegenaan gegooid werd nu maar een peulvrucht is in vergelijking met de groentenschotel die er uitgehaald werd. CEO Masayochi Son ziet het groot en het duurde niet lang eer mijn gsm als een gek lag te trillen op mijn Antonio Citterio salontafel. Afgelopen weekend kwamen de gesprekken wat moeilijk op de gang maar op het einde hadden we alles wat we wilden.

Uiteindelijk zijn er in Tokio afgelopen weekend 3 belangrijke beslissingen genomen die allemaal rechtstreeks of onrechtstreeks uit mijn advies voortkomen. De toekomst zal uitwijzen of het allemaal zinvol zal geweest zijn maar ik heb er een goed gevoel bij.

Tenslotte was er nog de Tokyo Motor Show waarvoor ik hemel en aarde heb verzet. Ze weten het.

Jammergenoeg staan er mensen zoals de jongens van de The White Lodge en Painfully redundant opzij die de objectieve weergave van mijn successen als storend lijken te ervaren en de gekste dingen verzinnen om een stok in het wiel te krijgen.

Ik krijg ongelovige blikken als ik dit aan mijn zakenrelaties vertel.

Bon, en dan nu naar bed om die jetlag eruit krijgen. Ik ben bereikbaar.

Entry filed under: Algemeen.

Mijn nieuwe Maserati Quattroporte V8 Executive GT Date met Tania Prinsier

9 reacties Add your own

  • 1. The Lodge Keeper  |  november 5, 2007 om 6:30 am

    Kijk eens aan, we worden nog bekend in de hogere Japanse kringen :-)

    Beantwoorden
  • 2. xtremels  |  november 5, 2007 om 8:32 am

    Feysie, die heerlijke zelfingenomen arrogantie, daar hou ik van! Volgens mij moet je ook veel succes in Nederland hebben?

    Jammer trouwens dat je die uitnodiging voor De Slimste Mens hebt moeten laten schieten, wegens die immer drukke agenda. Ik had je graag de rest op een hoopje zien spelen.

    Beantwoorden
  • 3. osahi  |  november 5, 2007 om 9:08 am

    Inderdaad, al die verzinsels over schrijffouten die je dan aanpast en in een ander zijn voeten schuift, videoconferenties met dode marketinggoeroe’s, etc

    Uw objectieve zelfingenomenheid zorgt wel keer op keer voor een brede smile op m’n gezicht. U heeft een fan Feys! (Begin trouwens te denken dat dit een goed georchestreerde grap is, aangezien de naam Feys enkel terug te vinden is op deze blog en wat fora. Vreemd voor iemand die volgens geruchten een relatie met Birgit van Mol heeft :D )

    Beantwoorden
  • 4. dieterdelathauwer  |  november 5, 2007 om 11:33 am

    wat is “echt”?!
    het is mijn eerste keer dat ik hier per toeval terechtkom (via wordpress) en kan het inderdaad wel smaken dit verhaal…maar toch, het vrouwelijk gedeelte in mijn kleine teen zegt me dat er een haar in de boter zit (ik weet het, te veel naar marc coucke zijn spreuken geluisterd :o)
    maar doet het al dan niet echt zijn ertoe? boeiend!

    Beantwoorden
  • 5. dieterdelathauwer  |  november 5, 2007 om 11:34 am

    PS. ik ben in 2005 in tokyo geweest – te gekke stad!

    Beantwoorden
  • 6. F. Hauser  |  november 5, 2007 om 6:54 pm

    Tenzij meneer Feys een afspraak met wordpress.com heeft, lijkt het me onwaarschijnlijk dat een marketingGod zijn toevlucht zoekt bij een wordpress.com blogpage.

    Zelfingenomen zijn is een leuke eigenschap, over jezelf in de derde persoon praten vindt Fré een gestoorde zaak.

    Beantwoorden
  • 7. Webber  |  november 5, 2007 om 9:21 pm

    De blogosfeer is er op Twitter en andere kanalen al lang achter. Deze site is zo fake als het maar kan zijn. Kerygma, The Lodge Keeper, Painfully redundant Marnik, Inferis en ik hebben het al vermeld. Marnik, Inferis en Painfully Redundant tonen zelf het bewijs van de achterbaksheid die achter de maker van deze site schuilt.

    En mocht deze site toch niet fake zijn, dan is Steven Feys één van de arrogantste en met zichzelf ingenomen kerels die ik online tegengekomen ben… Hij loopt er vast nog opgefókter bij dan ik. Ik heb er godverdomme de hele dag mee in m’n hoofd gezeten. Allee, waar gaat dat naartoé zeg!

    Beantwoorden
  • 8. niggle  |  november 6, 2007 om 8:21 pm

    Steven Feys praat over mij met zakenrelaties!

    IK BESTA!

    Beantwoorden
  • 9. The Lodge Keeper  |  november 8, 2007 om 9:58 am

    http://nl.youtube.com/watch?v=mXPUkrz7Uow

    Is dit dan de Steven?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



