Sony? Piss off!

januari 17, 2008 at 7:49 pm 4 reacties

Als je ooit een voorstel van Sony krijgt, of een vijfde zoals in mijn geval, hou dan zeker het grote bord met ‘not fucking interested’ binnen handbereik.

The West is glooming while the East is booming en dat hebben die Japanners ook wel in de mot. In Europa en vooral Amerika is het zweten geblazen met die tanende economie, terwijl ze in Azië hele akkers bemesten met die yen van ze. Akkoord, als je die Japanners tegen elkaar aan ziet kwetteren dan begin je jezelf af te vragen wie ze nu weer voor de gek aan het houden zijn. Maar neem het gerust van mij aan: ze zijn niet achterlijk en ze weten verdomd goed hoe ze de zaken moeten aanpakken.

Logisch gevolg is dat ze daar nu allemaal rare mailtjes naar mij beginnen te sturen om me aan boord te krijgen. Als ik een mail krijg die al hortend en stotend op gang komt met van die domme taalkwakkels, dan flitst onmiddellijk het beeld van zo’n Japanner met een gruwelijk dikke bril door het hoofd. Zenuwachtig tokkelend op dat buitenaardse toetsenbord en met die korte vingertjes door dat vertaalwoordenboek fietsend zitten ze zonder het te beseffen hun tijd te vergooien.

Neem nu Sony. Sinds weken, wat zeg ik, máánden zit mijn inbox royale voorstellen te incasseren waarmee ze de pieren uit mijn neus proberen te halen. Voor de honderdste keer: nee, ik wens mijn jarenlange onderzoek op het gebied van sensory marketing niet te grabbel te gooien en ik ben beledigd wanneer me gevraagd wordt om er een prijs op te plakken. Nee, ik wens ook niet op het verzoek in te gaan om de planning voor 2009 te analyseren. En mócht ik op regelmatige basis met de Sony Corporation willen gaan samenwerken, denken jullie dan echt dat ik op mijn luie krent zou zitten wachten tot jullie het braafjes aan me zouden komen vragen?

Heeft Sony zichzelf dan niet bewezen, Steven? Tuurlijk wel maar ik heb zo m’n eigen redenen om niet met Sony in zee te gaan. Sony weet waarom, ik weet waarom en jullie hebben er verder niks mee te maken.

Mijn missie bij Toyota zit er op en het ziet er naar uit dat Softbank me nog niet onmiddellijk kan loslaten. Sinds mijn komst praten ze enkel in superlatieven en het zou me niet verbazen dat ik van hun CEO een machtsgeile potentaat gemaakt heb. Het was leerrijk en lucratief maar die Masayoshi Son begint wat op m’n zenuwen te werken. Je kent de clichés over hoe anders die Aziaten zijn in hun manier van zaken doen. Ze kloppen: ze hebben het over vriendschappen, niet over deals. Ze willen de persoon achter de marketeer leren kennen. Realisaties zijn bijkomstig. Stoort me een beetje om mijn tijd te zien wegtikken door dat gemaakt sentimenteel getater. Ik vlieg niet helemaal naar een ander continent om daar speelkameraadjes te gaan maken. En dan begint Sony ook nog eens aan m’n kop te janken.

Je zal begrijpen dat het moeilijk is om nog te ontspannen als iedereen zich om het hoogst op die priority list van me probeert te wurmen. Eens horen wat Prinsier aan het doen is.

Entry filed under: Algemeen. Tags: , , , .

Pay & deliver ook in België Vodden

4 reacties Add your own

  • 1. Hugo  |  januari 18, 2008 om 12:03 pm

    Geen karaoke voor Steven?

    Beantwoorden
  • 2. The Lodge Keeper  |  januari 18, 2008 om 12:31 pm

    Geen business card gekregen Steven? Of gewoon de naam Masayochi Son verkeerd overgetypt van wikipedia?

    Beantwoorden
  • 3. The Lodge Keeper  |  januari 18, 2008 om 2:33 pm

    That’s my Steven! Comments aanpassend alsof het niks is.

    Beantwoorden
  • 4. Sony? Piss off! | Business Blogs  |  februari 25, 2011 om 7:45 pm

    […] Als je ooit een voorstel van Sony krijgt, of een vijfde zoals in mijn geval, hou dan zeker het grote bord met ‘not fucking interested’ binnen handbereik. The West is glooming while the East is booming en dat hebben die Japanners ook wel in de mot. In Europa en vooral Amerika is het zweten geblazen […] De meest omstreden blog over marketing en communicatie – Steven Feys […]

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



